en col·laboració
1. Desbordar la Universitat
|
Desbordar la Universitat és una plataforma de coneixement col·lectiu i procés relacional entre Assumpta Bassas (Facultat de Belles Arts UB), Eva Marichalar-Freixa (Facultat d’Educació UVic-UCC), Marta Ricart (Facultat d’Educació UManresa) i Judit Vidiella (ERAM, UdG). Té la finalitat de compartir i repensar les pedagogies performàtiques i del cos explorades a les respectives assignatures. Com plataforma pretén explorar possibles desbordaments i repensar els formats acadèmics a partir d’una sèrie de preguntes, dilemes i eixos respecte al rol social de la universitat i la innovació docent.
La Plataforma es va donar a conèixer amb l’exposició titulada: Per(...) formar-nos que es va realitzar al Centre d’Arts Contemporànies de Vic el març-abril de 2016. L’any 2017 vam exposar els nostres processos al Centre d’Art Fabra i Coats de Barcelona, en el marc del projecte Cohabitar Entre. |
2. llocs
Realitzat a: Universitat de Lleida i Centre d’Art La Panera, 2016
https://vimeo.com/165754820 http://www.lapanera.cat/home.php?op=9&module=programacio&cad=1&item=188&year=2016 http://www.naciodigital.cat/naciosolsona/noticia/18770/universitat/lleida/inaugura/desenllac/peca/creada/comu/espai/creacio/artistica http://www.holalleida.com/la-panera-i-gestions-creatives-inauguren-desenllac-una-peca-que-no-us-deixara-indiferents/ http://www.udl.es/ca/serveis/oficina/Novetats/2016/desenllac/ |
Proposta realitzada juntament amb l’equip de Gestions Creatives de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL i del Centre d’Art La Panera de Lleida.
Una proposta que es crea en conjunt i en procés, i que situa l’espai de la creació artística en el fer comú que emergeix de la presència i la implicació d’un grup de persones en un procés compartit. Llocs s’allunya de crear un objecte per a ser contemplat, per construir un procés viu de creació. Un procés que possibilita endinsar-se en els matisos de l’encontre, la relació i la interacció. On el relat va emergint poc a poc en un procés lent d’escolta que va dibuixant aquells aspectes que de manera subtil apareixen del fer comú. Llocs és un espai viu que es va transformant amb el diàleg i la interacció conjunta silenciosa, per fer visible el relat comú que emergeix de compartir un lloc, un temps i unes sabates, que ens ajuden a caminar creant narracions individuals en espais i temps compartits. Llocs es crea lentament, en un acurat procés d’afinar context i relació, per possibilitar la creació de nous relats que dialoguen entre allò personal i allò comú. Un procés que possibilita entrar a conèixer nous llenguatges que traspassen la visualitat i on el to, el ritme, la direcció, la posició i el moviment esdevenen els principals eixos des dels quals orientar-se. Des d’aquesta pràctica i des del procés que genera, les persones implicades canviem de rol per submergir-nos en un procés creatiu conjunt que dialoga amb diferents dimensions de la creació, d’un mateix, del context i del procés col·lectiu. Després de 8 setmanes viscudes de treball intens, 3 al Centre d’art la Panera i 5 a l’Espai expositiu de l’edifici Transfronterer de UdL, la peça inicial s’ha transformat en la peça titulada desENLLÀç. Una peça que emergeix del procés conjunt de treball en dos espais diferenciats. El Centre d’Art la Panera, que ha possibilitat respirar com un espai de difusió per a la creació ens permet despertar i generar unes primeres vivències de procés i creació; i l’Espai d’Exposicions Transfronterer de la Universitat de Lleida, on s’ha materialitzat el procés, individual i alhora col·lectiu, des de diferents àmbits creatius, com les arts visuals o la narració escrita. |
3. llocs II
Realitzat a: Universitat de Lleida i Centre d’Art La Panera, Març 2017
|
Proposta realitzada amb l’equip de Gestions Creatives de la Facultat d’Educació de la UdL i el Centre d’Art la Panera de Lleida.
Seguint el fil de l’experiència creada el 2016 amb els i les alumnes de la Facultat d’Educació en l’Itinerari de Gestions Creatives, Llocs II proposa introduir-se en la complexitat dels processos de creació, afinant la percepció. En aquesta ocasió, Llocs pren el quadrat, per emmarcar en una experiència de quatre dies, una relació amb l’espai i el temps. On prenent els espais quotidians com espais de treball, assajar noves posicions, nous llocs des d’on afloren relats no coneguts. Llocs, narra conjuntament el procés viscut, alhora que construeix un marc conjunt des d’on comunicar les veus subtils que afloren de l’experiència. |
4. culturant
|
Proposta creada amb Montserrat Cortadellas i amb el suport de Priorat Centre d’Art. La Proposta parteix de la realització d'una recerca dinàmica i polifònica basada en la implicació i el diàleg d'un grup de professionals de l'àmbit de les arts i l'educació. El que es pretén és un establiment continuat de vincles “entre professionals de l'art i de la pedagogia” que generin la seva pròpia dinàmica, amb l'objectiu de fomentar, investigar, experimentar i difondre nous enfocaments i noves aplicacions sota la base del diàleg i la reflexió partint de la realitat, les necessitats i les experiències.
Amb aquesta iniciativa pretenem dialogar, reflexionar, construir i difondre des d’una perspectiva teòrico-pràctica noves maneres de comprendre, d'aplicar i de fomentar la pedagogia de l'art. |
5. en relació
|
Taller impulsat pel LABmediació i la Fundació Casal l’Amic, ideat i conduït juntament amb Sinapsis, que ha tingut lloc al Centre d’Art de Tarragona entre el 25 de maig i el 27 d’octubre de 2012. És una aposta de les dues entitats per innovar i aprofundir en les col·laboracions entre camps professionals allunyats, i facilitar un aprenentatge recíproc que ajudi a innovar en les metodologies de treball i en els formats d’implicació i participació al voltant dels projectes culturals i artístics en contextos locals.
En Relació és una proposta en sintonia amb l’especificitat del CA Tarragona al voltant de la mediació, entesa com un model de treball que afavoreix la intersecció entre les pràctiques artístiques, el territori i, en especial, el seu teixit d’institucions, entitats i comunitats. El taller planteja un espai de treball adreçat a professionals de l’educació, la cultura, els serveis socials…, que volguessin desenvolupar processos de cocreació. Ho feia posant l’entorn de treball de cada participant en relació amb l’obra de l’artista Bouchra Khalili, present a«Wet Feet», l’anterior exposició del CA Tarragona. Es tracta de construir noves interpretacions sobre el treball de l’artista en un procés que implica la posada en pràctica de metodologies i estratègies de cocreació i reflexió. |
6. escòpics
|
Realitzat amb el suport i la coordinació de l’Associació l’Arada. Projecte de traducció i transferència cultural on l’artista pren un rol mediador per transformar en vivències i situacions conceptes presents en l’àmbit de l’art contemporani i la cultura visual per a que els veïns i veïnes del municipi de Calaf se’ls apropïin i creïn les seves pròpies reflexions i produccions.
Es proposa com un projecte d’acció que parteix de viure i no de veure l’art i la creació contemporània. És un projecte artístico-educatiu que mitjançant la proximitat i la transferència de conceptes culturals complexos a una realitat propera als veïns i veïnes de Calaf, obre les portes a l’exploració de noves dimensions creatives i interpretatives. El procés pren una dimensió reflexiva que parteix de l’explicitació del paper i la mirada de l’artista per crear espais de diàleg que permeten explorar les diferents dinàmiques que es van generant al llarg del projecte i que aporten noves idees i dimensions des d’una perspectiva col.laborativa. El valor que pren el treball simbòlic es fa present en un procés de reflexió-acció encaminat a oferir possiblitats de canvi i reinterpretació. Realitzat a Calaf entre el 2011 i el 2012. Amb el Suport del Conca. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya. |
7. ruralitats
Realitzat a
Centre d’Arts Contemporànies de Vic. Juny-setembre 2012 |
És el resultat de la mirada combinada (direccionada i tendenciosa) sobre fragments del món rural, que han portat a terme dos artistes, Toni Casassas i Marta Ricart. Un diàleg obert entre ells però també obert vers la contemplació, l'atenció i el respecte a l'entorn dels múltiples mons que hi conviuen. Una mirada que cerca definir qüestions vinculades a les especificitats de viure-hi, a les relacions (tensions) que mantenen les petites poblacions amb les grans ciutats, al pols entre les indústries agràries que hi emergeixen i les restes d'una agro-cultura basada en la proximitat vers el mon vegetal i animal, el paisatge i el domini de la natura o les relacions humanes que s'hi estableixen. Les circumstàncies del lloc rural es troben condicionades per un context postindustrial, de petites poblacions i ciutats intermèdies, que cada vegada més defineixen una cerca d'alternatives pròpies i vàlides cap a un futur marcat per la necessitat de repensar-se. Cap d'elles pot escapar al dinamisme i als canvis propis de la contemporaneïtat. La mirada d'allò rural, en aquest cas va més enllà de les comparacions amb l'urbà, de les densitats que els separen, ja que es planteja des de la cerca d'una especificitat que li és pròpia, però que no pot ni vol desempallegar-se'n ben bé del tot d'allò urbà.
|