dimensions de la narrativa
Al llarg dels anys, he anat ordenant i comprenent les múltiples possibilitats que emergien cada vegada que centrava un tema de recerca i que permeten comprendre’l des de posicions diferents. Ha estat la feina d’uns anys en comprendre com organitzar la multiplicitat de relats que emergien d’un interès, d’un tema o problema. La bidimensionalitat del paper se’m feia curta, plana, davant les possibilitats narratives que obre l’hipertext o altres formats que anaven apareixent. Necessitava donar-li volum i treballar amb més dimensions.
D’aquí l’interès per explorar les múltiples dimensions de la narrativa i les possibilitats de construïr relats, que exposin procés i resultats, que presentin diversos punts de vista, perspectives i moments i que parteixin de la reflexivitat. |
1. Un moment, dotze instants, mil possibilitats
|
Parteix de l’antropologia reflexiva per construïr una recerca polièdrica basada en estratègies de recerca visuals col.laboratives. La recerca es proposa explorar l’univers visual dels i les adolescents a partir dels relats que un grup de nois i noies realitzen del moment que estan vivint. Utilitzant l’estratègia anomenada “photo elliciting”, la recerca explora l’univers dels i les adolescents a través de dotze imatges fotogràfiques i el relat que les acompanya i que han realitzat un grup de nois i noies. El relat de la investigació es construeix en diàleg amb el propi procés de recerca (un procés obert a la constant reflexió sobre els aspectes metodològics, conceptuals i processuals i on la figura de la recercadora no queda al marge). La necessitat de desplaçar-se d'una comprensió fixa basada en l'objecte (l'adolescència, la identitat i la imatge) a una comprensió mòbil basada en les relacions (des de les narratives visuals i la construcció de processos visuals de recerca col.laboratius) condueix el procés de la investigació a la recerca de noves metodologies i formats narratius que permetin una comprensió polièdrica i que aportin noves maneres de comprendre l’adolescència. Els relats i les imatges que construeixen els i les adolescents a la recerca, son interpretades des d'una diversitat d'aproximacions que permeten una comprensió plural de les narratives visuals i que es focalitzen en la riquesa de construccions narratives i visuals corresponents a un moment i un marc de relacions determinat.
|
2. Escriptures i formes per a la narració
Projecte realitzat a
Escola d’hivern de Doctorat de la UB, Facultat de pedagogia, 2014 |
Seminari dedicat a obrir les múltiples possibilitats narratives de la investigació tenint en compte nivells, tons de la narració, gèneres, tècniques narratives, temporals, així com formats que possibilitin encarar la investigació com un acte creatiu.
|